معیارهای داوری در رادیو نیازمند بازنگری است

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

با نظر و دعوت همکاران و دوستان گرامی جشنواره دوست داشتنی رادیو برای داوری این دوره دعوت شدم، شوقی دوباره که این حرکت فرهنگی بعد از وقفه‌ای بی‌دلیل و سلیقه‌ای با همت معاون محترم صدا و مدیران رادیو مجددا انگیزه، شور، حرکت و رقابت در بین برنامه‌سازان ایجاد کرد.

در این روزگار رسانه‌ای که شاهد توانمندترین انسان‌های تاریخ به سبب دسترسی به فن‌آوری‌های نو و تسهیل ارتباطات به تعبیر دکتر ساروخانی هستیم، جشنواره رادیو فرصتی خوب و ارزشمند برای پویش و نوسازی روز افزون است.
البته به جرأت بگویم تا امروز نه شنیده و نه خوانده‌ام که کسی از رادیو به رغم نقدهای جدی که به مجموعه ساختار و به‌خصوص سیما وارد می‌شود، متنفر باشد. رادیو همچنان به دلایل متفاوت و روشن محبوب مانده است و حداقل واکنش تند و عصبی پیرامون آن نزد مخاطبانش ندارد.
ولی در عصر آدم‌های رسانه‌ای و مولد محتوا و گاهی رقیب، نقش رادیو باید همانند گذشته باشد؟ برای مخاطبان امروز، رادیو چه نقشی را متصور است؟ اهمیت امروز رادیو و شبکه‌های آن در چه موضوعی نهفته است؟ در زمانه‌ای که به تعبیر من به واسطه ظهور شبکه‌های مجازی انسان‌ها به عصر شفاهی برمی‌گردند رادیو در باز تعریف نقش خود چه اهتمامی داشته است؟
این سوالات و بسیاری از موارد دیگر متناسب با وضعیت سپهررسانه‌ای امروز کشور باید مد نظر مدیران و در ادامه داوران محترم آثار باشد ولی نگاهی به شاخص‌های قضاوت و بررسی فنی و کیفی مشاغل مختلف در جشنواره رادیو به نظر من همان شیوه‌های گذشته و مرسوم بود و داوران محترم هم که از بزرگان این بخش هستند با نهایت دقت و عدالت همان رویه مد نظر را دنبال کردند. در واقع جشنواره رادیو تصمیم دارد همه بخش‌ها از تهیه‌کننده، گوینده، نویسنده و گزارشگر تا داوران محترم را در همان شابلون (مقیاس) قدیمی جای دهد و متر ارزیابی همان باشد که بود !
به نظر من این رویه و نگاه جشنواره در ارزیابی و داوری آثار با مختصری که درباره روزگار رسانه‌ای امروز و توانمندی مخاطبان و تغییر جهان‌بینی آنها گفته شد باید به نحو مناسبی تغییر کند.
پیشنهاد می‌کنم در آیین‌نامه یا دستورالعمل داوری جشنواره متر و معیار جدید و متناسب با تغییرات فضای ذهنی، رفتاری و خواست مخاطبان با جدیت لحاظ گردد. در حقیقت جشنواره به کمک بزرگان رادیو و متخصصان ارتباطات برای نقش جدید رادیو در برهه فعلی، طرحی نو در اندازد و داوران با تغییر دیدگاه و حتی آموزش و نگرش جدید به قضاوت آثار همکاران برای فردای بهتر رادیو بنشینند.

دکتر مازیار ناظمی
رییس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات وزارت ورزش و جوانان و داور چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©