رادیو سلامت، رسانه ای توسعه مدار

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رادیو وسیله ای نرم به سوی توسعه است. توسعه‌ای از جنس کلام و کمتر آلوده به تبرج. رادیو وسیله اى کلامى و گـروهـى است و در فرآیند ارتباطات اجتماعى در توسعه اجتماعی سهمى چشمگیر برعهده دارد.

رادیـو یـکـى از وسـایـل ارتـباط جمعى است که به لحاظ کارآیى شگفت انگیز و فراگیرى دامنه تاثیرش، آن را یکى از سه غول ارتباطى خوانده اند( متولى،1380) عصرما، عصر تغییر و تحول است. هیچ عصری این همه دگرگونی های فزآینده و شتاب گیر را تجربه نکرده است. (حریری، 1378).
به بهانه چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو دوباره به این مهم اشاره می کنم که در رسانه رادیو بایستی آموزش تغییر برای بقاء و اثرگذاری فراهم شود. باید بیاموزیم که درجهان متغیر معاصر، چگونه خودمان را حفظ کنیم و اینکه به کمک نیروی خلاقۀ خود برای مشکلات روز افزون در سپهر رسانه ای پاسخ های مناسبی بیابیم.
برای بقا در آینده، ۳ رویکرد می توان داشت؛
1 - انفعال، از آینده هیچ خبری نداریم و معلوم نیست در آینده چه پیش خواهد آمد و در نهایت باید منتظر فردا‌های دور باشیم.
2 - فعال، به مسیری که طی شده توجه کنیم و ببینیم آینده چگونه خواهد بود و خود را برای آن آماده کنیم.
3 - فوق فعال، در این رویکرد ضمن شناخت مسیر طی شده در گذشته با آینده پژوهی مسیر را به گونه‌ای طراحی می کنیم که موقعیت رسانه ای و امکان اثرگذاری بهتری در آینده داشته باشیم.
رسانه های توسعه مدار (developmental Media) سعی در بهبود فرآیند تولید با شناخت عصری و تغییر در حوزۀ اهداف، افراد و اعمال با رویکرد فوق فعال دارند. می دانیم اگر این سه با هم تغییر نکنند (افراد، اعمال و اهداف) نقش رسانه ها در آینده نمی تواند موثر واقع شود.
رادیو می تواند ماندگار باشد و رسالت توسعه ای و فرهنگ سازی در جامعه را به خوبی انجام دهد اگر خود در مسیر توسعه قرار گیرد و با بهره گیری از تمامی پتانسیل ملی، منطقه ای و جهانی و شناخت نقاط ضعف و قدرت، فرصت ها وتهدید ها در افق توسعه، مبانی برنامه ریزی تحقق اهداف رادیو را اولویت گذاری نمایند.
اگرمعتقدیم که رسانه توسعه مدار، تعالی انسان و پیشرفت مطلوب جامعه را مدنظر دارد، آنگاه نقش رادیو سلامت در بین رسانه های توسعه مدار برجسته می شود. امروزه شاخص‌های سلامت به‌ عنوان عاملی مهم در توسعه کشورها محسوب می‌شود و می‌تواند در بالابردن سطح شاخص‌های توسعه‌ای مؤثر باشد.
رادیو سلامت با تبیین شعار« انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» جلب مشارکت مردم و همکاری عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و پیشگیری برای داشتن جامعه‌ای سالم، جلب حمایت سیاست‌گزاران و مدیران ارشد رسانه در پشتیبانی از برنامه‌های سلامت، حمایت طلبی از سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد را در اولویت کاری خود قرار داده و نیز با برجسته‌سازی موفقیت‌ها و دستاوردهای حوزه سلامت به منظور امیدآفرینی در سپهر رسانه ای حضور فعال دارد.
امیدواریم چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا در بازخوانی نقش رادیو در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور، حفظ و ارتقای جایگاه رادیو در سپهر رسانه ای، فرصت سازی برای عرضه نظرات و نقد اندیشمندان، تقویت و ایجاد ظرفیت های انگیزشی و حمایتی برای تهیه کنندگان و اقبال به تحقیق و نوآوری براساس تجربیات و پژوهش ها در ایران و جهان و بالاخره در ارتقای شاخص های توسعه کشور خصوصاً سلامت موفق باشد.

دکتر صدیقه اعتمادسعید - مدیر شبکه رادیو سلامت

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©