جشنواره به نوعی سنگ محک است

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شیرین هاشمی، گوینده رادیو و کارشناس مهندسی نرم افزار است. او فعالیت خود در رادیو را از نوجوانی در صدا و سیمای مرکز خلیج فارس آغازکرد و اکنون در رادیو ورزش به اجرای برنامه‌هایی همچون «بانوی قهرمان»، «صبح و ورزش»، «قهرمان فردا» و «به سوی افتخار» می‌پردازد. به بهانه برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو با این گوینده گفت‌وگو کردیم.

*فعالیت در رادیو را چگونه آغاز کردید؟
- سال 72 به خاطر اجرای برنامه صبحگاهی مدرسه و تعریف و تمجیدی که دوستانم داشتند با اعتماد به نفس کامل همراه مادرم به صدا و سیمای مرکز خلیج فارس مراجعه کردم. آن زمان چون پدرم سرهنگ نیروی دریایی بود، در بندرعباس زندگی می‌کردیم. در صدا و سیما از من تست گرفتند و مجری برنامه کودک در تلویزیون شدم و با برنامه شکوفه ها کارم را آغاز کردم. یک سال مجری گروه کودک بودم و بعد از آن به مدت چهارسال در همان مرکز خلیج فارس، نویسنده و گوینده رادیو در حوزه کودک شدم. سال 77 دانشگاه قبول شدم و همراه خانواده تهران ساکن شدیم. مدتی از گویندگی و همکاری با صدا و سیما فاصله گرفتم اما دوباره سال 91 به گویندگی برگشتم و همکاری ام را با صدا و سیمای تهران شروع کردم.
*همکاری شما با رادیو چگونه ادامه پیدا کرد؟
- بازگشتم به رادیو درست زمانی بود که رادیو فصلی افتتاح شده بود و من سه سال در این شبکه رادیویی در برنامه های مختلف صبحگاهی و عصرگاهی اجرا می کردم. به خاطر دارم برنامه ای با نام «فصل ترانه» داشتیم که مخاطبان بسیاری داشت. گاهی 12 هزار و گاهی 16 هزار پیامک در یک برنامه داشتیم و سامانه پیامکی ما بسیار فعال بود. در کنار آن با ایران صدا، رادیو نمایش و رادیو اقتصاد نیز فعالیت کردم. بعد از آن از طریق معاونت صدا به شبکه رادیویی ورزش معرفی شدم و با نفسی تازه برنامه زنده که از ساعت 6 تا 7 صبح بود را اجرا می کردم. در حال حاضر هم روزهای زوج برنامه «بانوی قهرمان» را در این شبکه دارم که برنامه ای ویژه ورزش بانوان است. همچنین یک هفته درمیان برنامه «صبح و ورزش» را در کنار استاد منصوریان و آقای حافظ کاظم‌زاده را اجرا می کنم. روزهای جمعه نیز برنامه «قهرمان فردا» با محوریت ورزش نوجوانان را دارم. برنامه دیگرم «به سوی افتخار» است که آن هم جمعه ها به صورت زنده از ساعت 11 تا 12 ظهر است. به هر حال خوشحالم در رادیو ورزش فعالیت می کنم.
*برای موفقیت در حرفه گویندگی چه می کنید؟
- اینکه عاشق کار و حرفه‌ات باشی واقعا خوشبختی بزرگی است. حداقل در روز سه ساعت چه در خانه باشم و چه در ماشین رادیو گوش می دهم، برنامه های همکارانم به ویژه کارهای همکاران قدیمی‌تر که حرفه‌ای‌تر هستند را گوش می‌دهم و سعی می کنم از آنها یاد بگیرم. از مطالعه نیز غافل نیستم و سعی می کنم اگر برنامه ای به من محول می شود قبلش حتما با آن موضوع ارتباط بگیرم. سعی می‌کنم در مقابل مخاطب خودِ واقعی‌ام باشم. از تیپ سازی و تغییر بیجای صدا و افراط و تفریط هم در اجرا دوری می کنم.
*برگزاری جشنواره رادیو چه تاثیری در ارتقای کیفیت کار اهالی رادیو دارد؟
- برگزاری جشنواره رادیو این فرصت را به من و همکارانم می دهد که سطح توانایی و دانشمان را در این حرفه که حرفه جذابی است محک بزنیم. فراموش نکنیم، تریبونی که در اختیار ما قرار می گیرد بسیار مقدس و ارزشمند است، هر کلمه ای که به زبان می آوریم باید با وسواس و عشق به کار باشد. البته نقدی هم دارم. فکر می کنم رادیو همواره مورد کم‌مهری بوده و در جشنواره های صدا و سیما سهم کمتری دارد. رادیو یک رسانه پرمخاطب در شرایط حساس است. به هر حال در هر شرایطی که مشغول کار یا رانندگی باشیم می توان به رادیو گوش داد و ارتباط گرفت. همچنین متاسفانه صداهای ماندگاری که در رادیو داریم اکثر اوقات مظلوم واقع می‌شوند. اکنون که جشنواره بین‌المللی رادیو و صدا مجددا بعد از چهار سال برگزار می شود امیدوارم در آینده نزدیک، مدیران توجه بیشتری به این رسانه داشته باشند.
*در آخر اگر نکته ای باقی مانده برایمان بفرمایید.
- کار در شبکه رادیویی ورزش برای من واقعا بسیار لذت‌بخش است. استودیوی رادیو ورزش به خاطر همراهی مخاطبانش همیشه زنده و پرشور و هیجان است، من به این حضور و هم‌صحبتی افتخار می‌کنم.
چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا از دوم تا چهارم اردیبهشت در تهران برگزار می شود.

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©