در رادیو، تجربه حرف اول را می زند

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

برگزاری چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا بهانه ای شد تا به جنبه اثربخشی و توجه به فرهنگ عامه در رادیو بپردازم. آن هم از دیدگاه فردی که با فرهنگ عامه کمی آشنایی دارد و تحقیقات میدانی نیز در کل استان ها انجام داده است.

هدف اصلی برگزاری جشنواره، انتخاب برترین ها در طول یکسال و یا سالهای متمادی است نه انتخاب بهترین ها. بنابراین فرد برگزیده با بهره گیری از فکر و اندیشه و مساعدت دیگران، اثر برگزیده را آفریده است اما این بدان معنا نیست که فردی مفید در امر برنامه سازی رادیویی است. البته افرادی از این قاعده مستثنی هستند، پس چون با امتیازی که داوران جشنواره به اثری می دهند و آن اثر در جشنواره برگزیده می شود، صاحب اثر فردی قابل تقدیر است نه قابل تکثیر.
نکته دیگر اینکه اثر و نتیجه برگزاری جشنواره باید این باشد که رسانه ای مردمی مثل رادیو را با نگاهی به آینده پیش برد، با بهره گیری از عقبه ای قابل اعتنا که باید بگویم در این امر چندان اثربخش نبوده، چرا که در سه دهه گذشته افراد جذب شده در پاره ای از موارد بیشتر از تجربه و تخصص عملی و فعالیت عملیاتی، دارای سواد دانشگاهی و مدارک تحصیلی بودند. در حالی که در رادیو باید بدانیم تجربه بالاتر از علم محض است.
افرادی در رادیو موفق هستند که با بهره گیری از تجارب مجربین رادیویی در کنار دانش رسانه ای، برنامه سازی داشته باشند. هرچند امروز در رادیو کمتر می توان یافت افرادی را که مختص کار رادیویی مدرک تحصیلی معتبر داشته باشند، اما سواد رسانه ای و شناخت از مخاطب باعث شده بتوانند در برنامه سازی موفق عمل کنند چون در نزد پیشکسوتان سالها شاگردی کردند و از تجربه سالها تلاش آنها بهره گرفته و در عین جوانی و به روز بودن توانستند در امر برنامه سازی رادیویی بدرخشند.
در اینجا لازم است نکته ای را متذکر شوم و آن این است که جوانان توانمند و شاغل در رادیو، خود باید طالب باشند تا از پیشکسوتان اصول را یاد بگیرند واز سویی هم سازمان صداوسیما بخصوص رادیو باید در امر کادرسازی و جانشین سازی به نحوی از کار و تجربه کارآموختگان برای انتقال تجاربشان به جوانان بهره گیرند که برنامه سازان ریشه دار و کارآمد شوند اما با سرعت بیشتر که یک جا ماندن گزند دارد و به روز نبودن، ثمره ای جز فنا در عین جانداری نخواهد داشت.
امید که چون همیشه از صفر شروع نکنیم و راه رفته دیگران را تا آنجا که راه از چاه شناخت، دنبال کنیم و به پیش رویم.

محمد اسماعیل براری، پیشکسوت تهیه کنندگی و گزارشگری رادیو

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©