رقابت برای مخاطب افزایی در فضای مجازی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دبیرکمیته فضای مجازی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو با اشاره به بخش رقابتی میان برنامه سازان گفت: حدود۶۰۰ برنامه رادیویی از 15 شبکه رادیویی به طرق مختلف در فضای مجازی حضور داشتند که رقابت و داوری از میان این تعداد برنامه انجام شد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، مهدی شاملو افزود: در مرحله اول داوری 50 عنوان انتخاب شد و به مرحله دوم راه یافت و در مرحله دوم نیز 3 عنوان برنامه انتخاب خواهد شد. داوری مرحله اول به شکل رایانه ای و در مرحله دوم انسانی انجام شده است.
وی با اشاره به 4 مولفه مهم برای حضور آثار در فضای مجازی تاکید کرد: میزان تولید و حضور در فضای مجازی، تعامل برنامه ها با مخاطبان در قالب کامنت، پسندیده شدن، پیامک و... ، ضریب نفوذ تولیدات که از طریق بازنشر محتوا بدست می آید و موفقیت در جذب مخاطب در فضای مجازی به این معنی که چه تعداد مخاطب برنامه را در فضای مجازی (اپلیکیشن، سایت و دیگر درگاه های اینترنتی) دنبال کرده است مهمترین مولفه های داوران برای ارزیابی آثار بود.
شاملو با اشاره به نحوه برگزیده شدن شبکه ها در این بخش گفت: انتخاب 3 برنامه موفق در فضای مجازی، انتخاب 2 شبکه در بخش رادیو نما، و معرفی یک شبکه برتر در فضای مجازی که برآیند کل برنامه هایش در این فضا رتبه بالایی کسب کرده است ماحصل داوری و اهدای جایزه بخش فضای مجازی در روز اختتامیه خواهد بود.
دبیر کمیته فضای مجازی تاکید کرد: کیفیت یکی از معیارهای اساسی ماست و همچنین موفقیت در میزان انتشار محتوا و موفقیت در جذب و کسب شنونده و همچنین میزان به تعامل وا داشتن مخاطب مورد توجه ماست. در عصر کنونی فضای مجازی به مدد رادیو آمده است و پادکست یا همان رادیوهای اینترنتی، نمونه مشخصی از این حضور موفق است. ضمن اینکه رادیو نما نیز سبب حرفه گرایی،تخصص گرایی، تنوع بخشی ،تعامل دوسویه با مخاطب، شده است.
وی افزود: اکنون شبکه های مجازی پرقدرت در خدمت رادیو هستند و با فراهم شدن بستر رقابت در فضای مجازی شاهد پویایی، اثر بخشی و مخاطب افزایی شبکه های رایویی خواهیم بود.
دبیر کمیته فضای مجازی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو تصریح کرد: در این دوره از جشنواره بخش مردمی و بخش پادکست ها بسیار فعال بودند و عرصه حضور برای تولیدکنندگان این بخش فراهم شده بود.
شاملو تاکید کرد: طبق سنجش های رسانه ای، ما با مخاطب 1/7 درصدی در فضای وب سایت ها و اپلیکیشن های رادیو رتبه قابل قبولی از نظر جذب مخاطب داشته ایم و امیدواریم این رقم در سال آینده افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به چهار محور اصلی داوری در کمیته فضای مجازی افزود: در بخش اول تولید کلیپ های چندرسانه ای که از دل برنامه های رادیویی انتخاب شده اند بررسی شده است . این کلیپ ها با محتوای متنوع مانند خلاصه ای از یک برنامه، تیزر برنامه یا موضوع شاخصی از یک برنامه ارائه شده اند و با توجه به سهمیه 15 شبکه رادیویی به دفتر جشنواره ارسال شده و مورد ارزیابی قرار کرفته اند.
دبیرکمیته فضای مجازی توضیح داد: رادیو نما بخش دوم ارزیابی های ما را به خود اختصاص داده است. رادیو نما رسانه مکمل کاربردی رادیوست. به واسطه این رسانه حضور رادیو امروز در خانه ها گسترش پیدا کرده است و دقت، حساسیت و کیفیت بر اساس مدیا مهم است.
وی در پایان گفت: کیفیت محتوا، همخوانی تصاویر و محتوا، توجه به کارکرد رادیو و خلاقیت در به کارگیری متن و عکس از جمله معیارهای ما برای داوری آثار در بخش رادیو نما بوده است.

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©