رأی اعتماد مردم به رادیو

چاپ
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حمیدرضا افتخاری - مسئول کمیته داوری بخش مردمی
از روزی که مارکونی ایتالیایی، اختراع جدید خود را به نام رادیو به جهان عرضه کرد، این رسانه هرگز محبوبیت خود را از دست نداده است و در تمام ادوار در دسترس ترین رسانه بوده است حتی اگر از دوره طلایی رادیو در نیمه اول قرن بیستم بگذریم باز هم رادیو قابل اعتماد همه بوده است.

همین خصوصیات ویژه و منحصر به فرد رادیو بوده که رادیو را به رسانه ای تعاملی تبدیل کرده است.
در بین رسانه های سنتی نظیر تلویزیون، سینما و کتاب، رادیو اولین رسانه ای بود که ضرورت تعامل با مخاطب را درک کرد و پا به عرصه های تعامل با مخاطب و حالا کاربر گذاشت.
خوشبختانه رادیو در ایران هم از قافله تعامل با مخاطب عقب نمانده است و حتی پا را فراتر گذاشته و شنونده را به معنی واقعی درگیر تولید کرده است به طوری که بخش قابل توجهی از برنامه های رادیویی رادیوهای سراسری به کمک شنوندگان تهیه و تولید می شوند.
رادیو از اواخر دهه 80 به طور عملی و جدی پا به عرصه تعامل گذاشت و این فرصت برای شنوندگان فراهم شد تا با تولید برنامه های رادیویی ذوق و سلیقه خود را به نمایش بگذارند.
از آنجایی که تولید برنامه های رادیویی پیچیدگی های فنی چندانی (نسبت به تصویر) ندارد ذوق و سواد رسانه ای به کمک علاقه مندان می آید تا بتوانند برنامه ای با استانداردهای رادیو تولید کنند. از سوی دیگر آموزش برای این علاقه مندان ضروری است . این مهم نیز با برگزاری جشنواره های مردمی طی سال های ابتدایی 90 در رادیو جوان با نام جشنواره جوانه و رادیو ایران به نام جشنواره ایران من فراهم شد تا شوق تولید برنامه رادیویی در میان مخاطبان ایجاد شده و امکان استعدادیابی نیز فراهم گردد.
پس از گذشت یک دهه از تجربه رادیو در عرصه تعامل با مخاطب و فراهم ساختن زیرساخت ها حالا نوبت گام جدیدی در این زمینه فرارسیده بود.
چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو به عنوان مهم ترین رویداد جشنواره های حوزه صدا در آغاز حرکت، این گام را برداشت و با طراحی بخش مردمی در کنار رقابت حرفه ای های رادیو، شخصیت ویژه ای به مخاطبان خود داد.
مخاطبان رادیو این دعوت را با علاقه پذیرفتند و با ارسال بیش از 600 اثر رادیویی به جشنواره، این بخش را در اولین تجربه، پر رونق کردند. به طور حتم تجربه اولین دوره برگزاری بخش مردمی در جشنواره بین المللی با نقایصی همراه بوده است که در آینده برطرف خواهد شد اما بزرگترین دستاورد اولین تجربه حضور مخاطبان در جشنواره، رأی اعتمادی بود که مخاطبان رادیو به این رسانه گرم و صمیمی دادند.
حضور پرشور مخاطبان در جشنواره نشان داد رادیو در ایران هنوز زنده است و به پشت گرمی این علاقه مندان میتواند چون گذشته نقش آفرین و موثر باشد.